, International Handbook of Metacognition and Learning Technologies, pp.97-116

A. Bey and D. Bouhineau, Human Scoring versus Automatic Scoring of Computer Programs: Does Algo+ score as well as instructors ? An Experimental Study, The IEEE Computer Society Conference Publishing Services. 18th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies, ICALT2018, Mumbay, India. 18th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies Conference Proceedings, 2018.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01843982

G. Bonvin, E. Sanchez, P. Champin, R. Casado, N. Guin et al., Assessing Social Engagement in a Digital Role-Playing Game: Changes over Time and Gender Differences, 2018.

D. Bouhineau, V. Luengo, and N. Mandran, Concevoir, produire, décrire, évaluer, améliorer, partager et conserver des données, opérateurs, processus d'analyse et résultats d'études sur les logs d'activités d'apprentissages humains avec ordinateur, 2018.

R. Casado, N. Guin, P. Champin, and M. Lefevre, kTBS4LA : une plateforme d'analyse de traces fondée sur une modélisation sémantique des traces, ORPHEE-RDV 2017, Atelier "Méthodologies et outils pour le recueil, l'analyse et la visualisation de traces numériques d'interaction, 2017.

M. Cisel, M. Mano, R. Bachelet, and P. Silberzahn, A Tale of Two MOOCs: Analyzing Long-Term Course Dynamics, European Moocs Stakeholders Summit (eMOOCs), 2015.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01635080

I. Dabbebi, Modélisation des tableaux de bord contextuels, adaptatifs et dynamiques, 2016.

I. Dabbebi, S. Iksal, J. Gilliot, M. May, and S. Garlatti, Towards Adaptive Dashboards for Learning Analytic: An Approach for Conceptual Design and implementation, 2017.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01574127

I. Dabbebi, J. M. Gilliot, and S. Iksal, User Centered Learning Analytics Dashboard Generation, 11th International Conference on Computer, 2019.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-02183389

B. Fuchs, Extraction d'épisodes séquentiels à partir de Traces : application au jeu Tamagocours, ORPHEE-RDV 2017, Atelier "Méthodologies et outils pour le recueil, l'analyse et la visualisation de traces numériques d'interaction, 2017.

B. Fuchs, Assister l'utilisateur à expliciter un modèle de trace avec l'analyse de concepts formels, 28es Journées francophones d'Ingénierie des Connaissances IC 2017, pp.151-162, 2017.

B. Fuchs, Focaliser l'extraction d'épisodes séquentiels à partir de traces par le contexte, p.29, 2018.

, Journées Francophones d'Ingénierie des Connaissances, pp.213-227, 2018.

?. Gilliot, J. Iksal, S. Medou, D. Dabbebi, and I. , IHM'18 : 30e Conférence Francophone sur l'Interaction Homme-Machine, p.119, 2018.

F. Harrak, F. Bouchet, and V. Luengo, Identifying the Relationships Between Students' Questions Type and their Behavior, 10th International Conference on Educational Data Mining, EDM 2017. Best poster award, 2017.

F. Harrak, F. Bouchet, and V. Luengo, From Students' Questions to Students' Profiles in a Blended Learning Environment, Journal of Learning Analytics, issue.1, 2019.

S. ?-houssein, L. Di-marco, C. Schwebel, V. Luengo, P. Morand et al., Consequences of Switching to Blended Learning: The Grenoble Medical School Key Elements, Studies in Health Technology and Informatics, vol.247, pp.356-360, 2019.

A. Itani, L. Brisson, and S. Garlatti, Understanding Learner's Drop-Out in MOOCs, 2018.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01953030

C. David,

J. Antonio and . Tallón-ballesteros, Intelligent Data Engineering and Automated Learning --IDEAL, Lecture Notes in Computer Science book series, vol.11314, pp.233-244, 2018.

K. R. Koedinger, R. S. Baker, K. Cunningham, A. Skogsholm, B. Leber et al., A Data Repository for the EDM community" In Handbook of Educational Data Mining, 2010.

A. Lebis, M. Lefevre, V. Luengo, and N. Guin, Towards a Capitalization of Processes Analyzing Learning Interaction Traces, 11th European Conference on Technology Enhanced Learning (EC-TEL 2016), pp.397-403, 2016.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01336851

A. Lebis, M. Lefevre, V. Luengo, and N. Guin, Approche narrative des processus d'analyses de traces d'apprentissage : un framework ontologique pour la capitalisation, Actes de la 8ème Conférence sur les Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain, pp.101-112, 2017.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01517145

A. Lebis, Assistance à la réutilisation de processus d'analyse de traces d'apprentissage via une approche narrative et sémantique, Septièmes Rencontres Jeunes Chercheurs en EIAH (RJC EIAH 2018), 2018.

A. Lebis, M. Lefevre, V. Luengo, and N. Guin, Capitalisation of Analysis Processes : Enabling Reproducibility, Openess and Adaptability thanks to Narration, Proceedings of the 8th International Conference on Learning Analytics and Knowledge, pp.245-254, 2018.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01714184

N. ?-mandran, M. Ortega, V. Luengo, and D. Bouhineau, DOP8_Cycle: Merging both data and analysis operators life cycles for Technology Enhanced Learning, Learning Analytics and Knowledge, 2015.

M. May and S. Iksal, The Side Effect of Learning Analytics: An Empirical Study on E-Learning Technologies and User Privacy, Communications in Computer and Information Science, 2016.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01433163

M. May, S. Iksal, and C. A. Usener, Learning Tracking Data Analysis: How privacy issues affect student perception on E-learning, 8th International Conference on Computer Supported Education (CSEDU), pp.154-161, 2016.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01433169

A. ?-mille and V. Peres-labourdette-lembe, Learning Analytics : vers une éthique par construction des EIAH, ORPHEE-RDV 2017, Atelier "Méthodologies et outils pour le recueil, l'analyse et la visualisation de traces numériques d'interaction, 2017.

L. Pierrot, H. El-kechai?, S. Iksal, and J. Cerisier, Etude de la circulation des pratiques numériques juvéniles : approche par la prescription de l'observation, Actes de la 8ème Conférence sur les Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain, pp.77-88, 2017.

C. ?-reffay, M. Betbeder, and T. Chanier, Multimodal learning and teaching corpora exchange: lessons learned in five years by the Mulce project, Int, vol.4, pp.11-30, 2012.

C. ?-reffay, M. May, and A. Mille, French HUBBLE project experience on Ethics in Learning Analytics, Workshop Ethics and Privacy for Learning Analytics in European Conference on Technology Enhance Learning, p.1633343, 2017.

C. Romero and S. Ventura, Educational Data Mining: « A Survey from 1995 to, Expert Systems with Applications, vol.33, issue.1, pp.135-146, 2005.

G. Siemens and R. S. Baker, Learning Analytics and Educational Data Mining: Towards Communication and Collaboration, Proceedings of the 2nd International Conference on Learning Analytics and Knowledge, 2012.

E. Sanchez, G. Kalmpourtzis, J. Cazes, M. Berthoix, and R. Monod-ansaldi, Learning with Tactileo Map: From Gamification to Ludicization of Fieldwork, GI Forum journal, Geospatial Minds for Society, issue.1, pp.261-271, 2015.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01232712

E. Sanchez, V. Emin-martinez, N. Mandran, and E. Sanchez, Une étude empirique à partir des traces numériques d'interaction du jeu Tamagocours, STICEF, issue.1, p.22, 2015.