V. Bettenfeld, C. Choquet, and C. Piau-toffolon, Lecture instrumentation based on synchronous speech transcription, 18th International Conference on Advanced Learning Technologies, 2018.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01850439

A. Fiévez, M. Lebrun, and G. Dumouchel, L'intégration des TIC en contexte éducatif : Modèles, réalités et enjeux. Presses de l'Université du, 2017.

C. R. Graham, Theoretical considerations for understanding technological pedagogical content knowledge (TPACK, 2011.

T. Karsenti and . Modèle, ASPID : modéliser le processus d'adoption et d'intégration pédagogique des technologies en contexte éducatif, Teachers and Teaching, 2013.

M. J. Koehler and P. Mishra, What is technological pedagogical content knowledge? Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, vol.9, 2009.

M. M. Mukherjee, Technological tools for science classrooms: choosing and using for productive and sustainable teaching and learning experiences, 2013.

D. Peraya and B. Jaccaz, Analyser, soutenir, et piloter l'innovation : un modèle « ASPI, Technologies de l'Information et de la Connaissance dans l'Enseignement Supérieur et de l'Industrie, 2004.

F. Pirolli and R. Cretin-pirolli, Apports de la transcription automatique de la parole pour l'instrumentation de séquences pédagogiques et l'enrichissement des environnements personnels d'apprentissage, Échanger Pour Apprendre en Ligne, 2018.

P. Rabardel, Les hommes et les technologies, 1995.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01017462

J. D. Smith, An alternative to technology readiness levels for non-developmental item (NDI) software, System Sciences, 2005. HICSS'05. Proceedings of the 38th Annual Hawaii International Conference on, 2005.

P. Tchounikine, A. I. Mørch, and L. J. Bannon, A Computer Science Perspective on TechnologyEnhanced Learning Research, Technology-Enhanced Learning, 2009.

F. Wang and M. J. Hannafin, Design-based research and technology-enhanced learning environments, 2005.